Dziś omawiamy zagregowane planowanie produkcji. Żadna firma, niezależnie od branży, w jakiej funkcjonuje oraz produktów przez nią oferowanych, nie może skutecznie działać bez odpowiedniego zarządzania. Jedną z najważniejszych kwestii prawidłowego kierowania firmą jest właściwe oraz przemyślane planowanie produkcji. To niezawodny sposób na właściwe ustawienie procesu powstawania produktów, biorąc pod uwagę określony popyt, niezbędne koszty oraz oczekiwane zyski.
Proces planowania produkcji
Proces planowania produkcji obejmuje wiele poszczególnych etapów, zakładając konkretne decyzje w oparciu o dane związane z firmą i zapotrzebowaniem na sprzedawany artykuł. W tym artykule dowiesz się, czym jest zagregowane planowanie produkcji i od czego zacząć tworzenie własnych planów w przedsiębiorstwie.
Co to jest zagregowane planowanie produkcji?
Sposobów na skuteczne planowanie pracy w przedsiębiorstwie, zwłaszcza etapów związanych z produkcją, jest wiele. Jednym z nich jest zagregowane planowanie produkcji, które skupia się nie na jednostkowych produktach, a na całych rodzinach i grupach artykułów. Podstawą tego rodzaju planowania jest wykorzystanie realnych założeń popytu oraz wydajności produkcyjnej. Plany sporządzane są na podstawie wytycznych i obejmują większą grupę produktów. Dodatkowo jest to planowanie średniookresowe, obejmujące nawet kilka miesięcy do przodu. Zagregowane planowanie produkcji pozwala pokazać kompleksowy proces powstawania grupy produktów na każdym etapie, dając wgląd we wszystkie istotne szczegóły. To doskonały sposób na długoterminowe plany, obejmujące większe założenia i projekty w rozrastających się przedsiębiorstwach.
Jakie są cele planowania zagregowanego?
Zagregowane planowanie to sposób na jednoczesne zorganizowanie powstawania całej grupy produktów w ciągu kilku przyszłych miesięcy. Umożliwia skuteczny rozwój firmy oraz udźwignięcie wzmożonego powstawania nowych artykułów. Głównym celem tworzenia zagregowanych planów jest ustalenie średniookresowych metod produkcyjnych, mających na celu zaspokojenie określonego popytu na produkty. Umożliwiają również utrzymanie produkcji na względnie stałym poziomie, co zapewnia stałe koszty i zyski. Mobilizują do utrzymania wytyczonych założeń, dają wgląd w każde odchylenie od normy oraz minimalizują straty. To sprawdzone narzędzie, które znajdzie dla siebie wykorzystanie w każdej firmie, bez względu na branżę czy produkt, w jakim się specjalizuje.
Decyzje strategiczne przy planowaniu
Na każdy plan działań, dotyczący produkcji i funkcjonowania przedsiębiorstwa, składają się konkretne decyzje strategiczne. Wśród najważniejszych warto wymienić:
- misję,
- strategię biznesu,
- strategię wytwarzania,
- strategię sprzedaży,
- strategię finansowo-księgową.
Ustalenie każdej z powyższych decyzji daje solidna podstawę do stworzenia własnego, niezawodnego planu produkcyjnego.
Planowanie zagregowane – jak przebiega proces?
Cały proces należy zacząć od ustalenia misji, czyli celu, jaki firma chce osiągnąć dzięki swojemu działaniu. Powinien on być możliwy do zrealizowania, a jednocześnie dawać motywację do rozwoju oraz mobilizację w szukaniu najlepszych rozwiązań. Kolejne strategie opierają się na przeanalizowaniu działania firmy, aktualnych mocy przerobowych i dostępnych materiałów. Ich zgłębienie umożliwia obliczenie, czy przedsiębiorstwo posiada wystarczająca ilość pracowników, ile materiałów należy zakupić do realizacji celu oraz czy firma dysponuje wymaganą ilością miejsca w magazynie i hali produkcyjnej. Dogłębna analiza wszystkich decyzji strategicznych umożliwia wprowadzenie niezbędnych zmian, usprawniających cały proces produkcji oraz obliczenie, czy koszty przedsięwzięcia nie przewyższają szacowanych zysków.
Podstawowy plan produkcji
Choć tworzenie precyzyjnego planu produkcji może wydawać się procesem skomplikowanym i trudnym, rozłożenie go na części pierwsze umożliwia skuteczną budowę strategii. Zagregowane planowanie produkcji wymaga szerszego spojrzenia na całą sytuację firmy. Przy tworzeniu planu bierzesz pod uwagę całą grupę produktów z jednej rodziny, wprowadzając systemy usprawniające ich wytwarzanie. Daje Ci to możliwość rozpisania planu działania na kolejne miesiące i ustabilizowania całego procesu produkcji. Korzystając z zagregowanego planowania łatwo ustalisz, ile jakich materiałów zakupić na właściwy termin, aby nie wywołać opóźnień czy przestojów. Przekonasz się, ile osób jest niezbędnych do sprawnego działania oraz czy zatrudniasz wystarczającą liczbę pracowników. Obliczysz możliwe prognozy sprzedażowe, dopasowując do nich ilość produkowanych artykułów tak, aby zyskać jak najwięcej. Naucz się stosowania tego rodzaju planowania aby zyskać płynność w swojej firmie, skutecznie wypracowując wybrane cele.
Zagregowane planowanie w firmie produkcyjnej – podsumowanie
Warto pamiętać również, że jednym z najważniejszych parametrów, jakie należy brać pod uwagę, jest popyt na produkowany artykuł. W zależności od obliczenia popytu długo-, krótko- i średnioterminowego, jesteś w stanie skutecznie wpłynąć na wszystkie obszary w firmie, dostosowując ich działanie do ustalonego celu. Nie zwlekaj – zacznij planować już dziś!